Wanna help Conny going for the win!
Racing är som ett svart slukhål, det kräver pengar, tid och en jäkla massa talang och träning. För svenska Conny Ivarsson har säsongen 2022 och 2023 varit väldigt bra. Efter nästan 17 år borta från speedway, gjorde han sin första fulla säsong i flat track förra året. Det slutade väldigt bra då han vann både Hooliganklassen i den skandinaviska cupen och hela skiten när han slutade oslagen i samtliga heat. Under 2022 gick resan också till Tyskland för en deltävling i den tyska cupen Krowdrace och det var nog där och då allvaret började infinna sig.
Till säsongen 2023 hade den ombyggda sportstern för Hooliganklassen fått lämna plats för ett riktigt flat trackmonster en XR750, Harleys ikoniska supercykel med mer än 50 år av vinster på dom amerikanska flat trackbanorna.
Men en XR750 är inte för var och en. Det är en extrem cykel med mycket pulver och enligt många ska dom köras hårt men mjukt?!? För Connys del är dom dryga 20 åren som speedwayförare definitivt av godo men också ett ryggradsbeteende som behöver ändras. För även om speedway och flat track har mycket gemensamt är körsättet definitivt annorlunda.
Tävlingsmänniska som han är, var det bara att ta tjuren vid hornen, träna, prova, lära sig hur man hanterar Harleys fullblodsräser. Och det verkar ha gått riktigt bra.
Tre deltävlingar i den Skandinaviska cupen varav två slutade med klar vinst och den totala segern i cupen. I tyska Krowdrace väntar ytterligare en deltävling där han för tillfället leder i sin klass Thunderbike efter en vinst och en andraplacering.
Den sista deltävlingen av Krowdrace går i Holländska Lelystad den 14-15 oktober. Tävlingen blev flyttad från Meissen och Lelystad som numer har en privat flat track-fanatisk ägare sträckte ut en hand.
– Vi ska försöka åka men budgeten är hårt ansträngd så jag hoppas jag får möjlighet att skrapa ihop lite till, det hade ju varit roligt att få en chans att försöka vinna hela cupen, säger Conny.
Vi håller tummarna för att Conny kan få ihop sponsorer nog för att kunna fullgöra säsongen för visst hade det varit förbaskat kul att se en Skandinav stå överst på pallen i det tyska mästerskapet.
Vill du också se honom där? Då kan du enkelt bidra genom att swisha på 1233477866 märk betalningen KrowdraceFinal. Ser du möjligheter som sponsor kontakta oss på mail så återkopplar vi pronto.
Racing is like a black hole, it takes money, time and a hell of a lot of talent and training. For Swedish Conny Ivarsson, the 2022 and 2023 seasons have been very good. After almost 17 years away from speedway, he did his first full season in flat track last year. It ended very well when he won both the Hooligan class in the Scandinavian Cup and the whole crap when he finished undefeated in all heats. In 2022, the trip also went to Germany for a round in the German Krowdrace Cup and it was probably there and then that the seriousness began to set in.
For the 2023 season, the rebuilt sportster for the Hooligan class had to give way to a real flat track monster, an XR750, Harley’s iconic superbike with more than 50 years of wins on the American flat track tracks. But an XR750 is not for everyone. It is an extreme bike with a lot of powder and according to many they should be ridden hard but soft?!?
For Conny, the 20 or so years as a speedway rider are definitely good, but also a backbone behavior that needs to be changed. Because even though speedway and flat track have a lot in common, the ridng style is definitely different. Winnerhead as he has, it was just a matter of taking the bull by the horns, training, trying, learning how to handle Harleys thoroughbred.
And it seems to have gone really well. Three races in the Scandinavian Cup, two of which ended with a clear win and the overall victory in the cup. In the German Krowdrace, another round awaits, where he is currently leading in the Thunderbike class after a win and a second place. The last round of Krowdrace takes place in the Dutch city of Lelystad on October 14-15. The round was moved from Meissen to Lelystad, which now has a private flat track fanatic owner, who reached out to the Krowdrace crew.
– We will try to go, but the budget is tight, so I hope I will be able to scrape together a little more, it would have been fun to have a chance to try to win the whole cup, says Conny.
We’re keeping our fingers crossed that Conny can gather enough sponsors to be able to complete the season, because it sure would have been bloody fun to see Scandinavians standing on top of the podium in the German championship.