By Mia Kristoffersson, Photos private
Om du vill läsa artikeln som blädderbar tidning klicka på uppslaget nedan / If you wanna read the article as a scrollable mag click on the spread below

Vi önskade att få se fler av era hojar, för hur det än är, visst är det kul med utställningar, men det blir gärna samma hojar som dyker upp på utställning efter utställning under just den säsongen. Och vi är övertygade om att det finns så mycket mer som förtjänar lite tid i rampljuset. Resultatet eller kanske responsen var totalt grym och vi blev egentligen inte förvånade men grymt glada över hur mycket sjyssta byggen det finns. Första hoj vi lyfter fram är Anders “Lunkan” Lundqvist lila Sportsterbygge.
Att bygga en hoj från scratch, eller ja hur många gör det egentligen, det är väl Claes Lindblom då, men förutom honom innebär det för dom allra flesta att man köper en hoj eller delar av, river den, köper lite delar, tillverkar lite egna, sätter ihop den efter en idé man oftast har i huvudet eller i lite mer seriösa fall på en skiss eller ritning. Ibland är det svårt att få till det, men ofta blir det riktigt bra åkhojar anpassade efter behov och egen smak. Vi vågar nog påstå att just detta bygge har precis allt det där man önskar sig när man drar igång med ett nytt projekt; Funktion, finish och utseende!
Vad Anders Lundqvist hade för vision med sin finfina sportster vet vi trots allt inte, men resultatet som nu rullat drygt 3300 mil sen registreringen 2015, blev en smal sak i en riktigt fin förpackning. Det första man lägger märke till, förutom den fina lacken i färgen Plum Crazy är ramen. Dom gamla 750-sidorna har samma snygga enkelben fram, något som även många gamla engelska hojar har. Intrycket blir nästan svävande framförallt i detta fallet med en bra stretch på ramen. Ramen köptes färdig och är en Paugcho Single Loop. Det smala stuket förstärks av gaffeln som även den är smal men lång. Närmare bestämt 22” över och trots bra stretch i ramen är kronan rejkad 5°. Smalt och smutt fortsätter rakt igenom med invaderhjulen, 17” fram och 16” bak. Åkvänlig cykel med startmotor och bra bromsar bestående av Brembogrejor i kombi med ISR-reglage gör cykeln lika bra till kiosken som på Autobahn. Förutom ISR-prylarna och Tarozzi fotreglage är det mesta övrigt som sissy, styre med mera tillverkat av Anders själv och givetvis i rostfritt…
– …eftersom jag jobbar inom industri, avslutar han.















We asked for more rides and storys, because whatever it is, shows are certainly fun, but it’s often the same rides that shows at event after event during that particular season. And we’re convinced there’s so much more that deserves some time in the spotlight. The result, or perhaps the response, was totally awesome and we weren’t really surprised, but really happy about how many cool builds there are. The first bike we highlight is Anders “Lunkan” Lundqvist purple Sportster chop.
Building a bike from scratch, or yes how many people actually do that, that’s Claes Lindblom, but apart from him it means for the vast majority of people that you buy a stock bike or parts of it, tear it down, buy some parts, make some of your own , putting it together based on an idea you usually have in your head or in slightly more serious cases on a sketch or drawing. Sometimes it’s difficult to achieve the vision, but often it turns out to be really good rides adapted to your needs and personal taste. We dare say that this particular ride has exactly everything you want when you start a new project; Function, finish and appearance!
After all, we don’t know what kind of vision Anders Lundqvist had with his fine sportster, but the result, which has now passed just over 33.000 km since registration in 2015, turned out to be a slim thing in a really nice package. The first thing you notice, apart from the nice paint in the color Plum Crazy, is the frame. The old 750 flat heads have the same nice single legs in front, something that also many old English bikes has. The impression becomes almost floating, especially in this case with a good stretch on the Paugcho Single Loop frame . The impression is reinforced by the narrow but long fork, More precisely, 22” over and despite good stretch in the frame, the triple clamps is raked 5°. Slim and neath continues straight through with the invader wheels, 17” front and 16” rear. Easy-to-ride bike with starter and good brakes consisting of Brembo parts in a combo with ISR controls make the bike as good for the down town ride as it is for the Autobahn. Apart from the ISR stuff and Tarozzi foot controls, most of everything else is like sissy, handlebars etc. made by Anders himself and of course in stainless steel…
…because I work in industry, he concludes.