Some love it, some are not that impressed but instead of closing down we try to keep the good storys alive. Today as a weekend treat we give you a good piece of a chopper story free of charge and for you to decide wheter digital magazine is something that actually might work for you too. If You like what you read and what you see, plz get yorself a digital subscription for only 29SEK/month or 250sek/year. You get it here.
Help yourself and have a great weekend.

Borås Finest 2(2) – Robin Bergman

By Mia Kristoffersson

Om du vill läsa artikeln som blädderbar tidning klicka på uppslaget nedan / If you wanna read the article as a scrollable mag click on the spread below

Vi fick ett tips om sjysst bygge i Göteborgstrakten och det visade sig vara Robin Bergmans grymma Early. Fast Robin håller till i Borås i BB speedshop tillsammans med Henrik “Linkan” Lindqvist. Men Earlyn var tveklöst värd omvägen om Götet innan vi hittade rätt.

Trots att Robin är ganska ung har han ägnat en och annan timme i garaget redan, då han ägnat större delen av sitt vuxna liv åt att bygga fräna roddar. Men en dag såg han ljuset när han träffade den gamla kompisen Henrik “Linkan” Lindqvist som kom körandes på sin chopper.
“ Fan har du en såndär, det är ju asgrymt”, sa Robin till Linkan och började fundera.
Det tog inte så många sömnlösa nätter innan han satte igång och efter att ha fått låna hojar för att hänga med på lite träffar och hojturer står nu hans andra hoj klar.
Och det blev en välkomponerad smal sak med extra allt.
Vägen dit har kanske inte varit helt smidig och Robin har inte blivit nöjd utan torrt ställt sig och sågat isär, vinklat om och gjort om och gjort rätt.
– Det är enklare att bygga en bil, där döljer du en massa, men på en hoj syns allt, då måste det vara perfekt.
Och nog är det perfekt det mesta. Varenda sladd, varenda fäste, dom asgrymma heldragna avgaspiporna, den kromade tanken med pinstripade flammor av Annika Duckstripe gör Earlyn till en enda stor godispåse, med bara favoritgodisarna i. Man blir liksom inte mätt på det. Och hur länge man än står och stirrar på den blåvitkromade skönheten upptäcker man nya detaljer, nya lösningar och delar som passar lika bra på en jänkebil. Som ventilfjädrarna från en V8 som nu istället tjänstgör som sadelfjädrar på Earlyn.
Robin är grym på att bygga men han har också tagit hjälp där det behövts. Förutom Annikas flammor har Gunhild Krantz stått för läderarbetet på den än så länge kritvita sadeln och skjutskudden.
Men förutom Earlyn har Robin parallellt i vinter gjort i ordning en annan shovel med helt annat stuk, men den återkommer vi till i ett annat nummer av tidningen med fler hojar av Borås Finest eller BB speedshop om du frågar Robin eller Linkan själva.

Facts: Earley Shovelhead 1969
Frame: bentleg 1952
Engine: Early Shovelhead -69 Big Bore 1440 cc
Transmission: 4-speed ratchet with reverse according to the knob
Carburator: S&S Super E Shorty
Ignition: Magneto
Fork: Samwell springer 4” extended
Front wheel: 21” rear wheel: 18”
Rear fender & tank: Wassell
Seat & fender pad: Gunhild Krantz
Paint & Pinstripe: Anders Bergman/Robin & Duckstripe

We got a tip about neat chopper in the Gothenburg area and it turned out to be Robin Bergman’s awesome Early. Although Robin is based in Borås in the BB speedshop together with Henrik“Linkan” Lindqvist. But the ride was undoubtedly worth the detour around Gothenburg.

Despite the fact that Robin is quite young, he has already spent an hour or two in the garage, as he has spent most of his adult life building hot rods. But one day he saw the light when he met his old friend Henrik “Linkan” Lindqvist who came riding on his chopper.
“Damn, you have one like that, it’s awesome,” Robin told Linkan and began to think.
After not so many sleepless nights he started and after having borrowed bikes to join some meetings and rides, his second bike is now ready.
And it became a well-composed narrow thing with extra everything.
The road there, may not have been completely smooth and Robin has not been satisfied and it apart, angled and redid it and did it right.

It is easier to build a car, where you hide a lot, but on a bike everything is visible, then it has to be perfect.
And probably most things are perfect. Every single cord, every single bracket, the awesome solid exhaust pipes, the chrome-plated tank with pin-striped flames by Annika Duckstripe makes the Early a big bag of candy, containing only your favorite ones. You can’t get full of the blue and white chrome beauty. You discover new details, new solutions and parts that fit just as well on a Yankee car. Like the valve springs from a V8 that now instead serves as seat springs on the Early.
Robin is cruel bikebuilder but he has also taken help where needed. In addition to Annika’s flames, Gunhild Krantz has been responsible for the leather work on the so far white saddle and fender cushion.
But in addition to the Early, Robin has at the same time this winter built another shovel in a different style, but we will return to that ride in another issue of the magwith more bikes by Borås Finest or BB speedshop if you ask Robin or Linkan themselves.

Previous articleThe season opener is close – time to register
Next articleHappy Valborg