Näste deltagare är lite av en veteran, i alla fall när vi pratar om Christer Fagerbergs fina cykel. Vi vet att Christer också har en del erfarenhet av race, men företrädesvis då rakt fram. Med tävlingar som Rømø och backtävlingar i bagaget tror vi att Christer snabbt kommer anta utmaningen med en ovalbana. Det blir dock premiär för Christer att köra med vänstersväng på rundbana.

Precis som Claes Lindblom är det svenskt järn av bästa sort som gäller för Christer och boendes bara ett stenkast från orten där allt började kan man gissa att denne unge man också sitter inne med en hel del värt att veta om vårt mesta svenska hojfabrikat.

Givetvis kör Christer en Husqvarna och denna är snäppet modernare än Lindbloms, från 1935 närmare bestämt. Modellen är 112TV 500cc racer och redan där förstår man att det är en ändamålsenligt byggd cykel som kommer passa som handsken på grusovalen.

Christer undrade försiktigt om det kunde vara något för honom med Trotteln eller om det bara var gamla speedwayförare. Tvärtom skulle vi våga påstå att det istället sedan ifjol har vuxit till en ganska ansenlig skara nya (fast gamla) rundbaneförare, där främsta målet är att sprätta grus och ha kul. För ingen av dom gillar ju att tävla…. Vi misstänker att även Christer lider lite av samma symtom – the Speed deamon.

Vi önskar Christer varmt välkommen in i rundbanevärlden och en redigt go o dammig dag på Vetlandaovalen.

The next contestant is a bit of a veteran, at least when we talk about Christer Fagerberg’s nice bike. We know that Christer also has some experience of race, but preferably straight ahead. With races such as Rømø and hill climbs in the CV, we believe that Christer quickly will accept the challenge with an oval track. However, it will be the premiere for Christer to ride with a left turn on an oval track.

Just like Claes Lindblom, it is Swedish iron of the best kind that applies to Christer and as a resident just a minutes from the place where it all began, we guess that this young man also has a lot worth knowing about our most Swedish bike brand.

Of course, Christer rides a Husqvarna and this one is a bit more modern than Lindbloms, from 1935 to be exact. The model is 112TV 500cc racer and already there you understand that it is a purpose-built bike that will fit like a glove on the dirt oval.

Christer cautiously wondered if it could be something for him with the “Trotteln” or if it was just a bunch of old speedway riders. On the contrary, we would dare to say that instead since last year it has grown to a fairly significant group of new (though old) oval riders, where the main goal is to crack gravel and have fun. Because none of them like to race …. We do suspect that Christer also suffers a bit from the same symptoms – the Speed ​​deamon.

We wish Christer a warm welcome into the world of dirt track and a neat awesome and dusty day at Vetlanda speedway track.

    
Previous article#15 Ulf Fröberg
Next articleMannen med målflaggan