För några dagar sedan passade vi kort på att presentera “rösterna i racet”, men ytterligare en person som har en en direkt avgörande roll, på fler än ett sätt, i Trotteln är vår eminenta flaggman Jimmy Samuelsson.

Han ser till att förarna ställer upp sig vid grinden redo för start men kanske viktigast av allt flaggar han för målgång. En uppgift väl så viktigt både för att hålla koll på att alla kör rätt antal varv, men också för att tidtagningen ska få en rättvis mätpunkt.

Förutom en otroligt bra flaggman, kanske den allra bästa, är Jimmy en idog hojbyggare. Få personer vi känner lägger så många timmar i garaget som honom. Och det ger resultat, under coronaåret hann Jimmy med två nya skapelser, en slimmad pannabobber och en 60-talsstukad early-chopper, men nånstans på vårkanten hägrade en långresa och plötsligt blev Jimmy med buss. Trots att vi tror och hoppas att Jimmys hjärta, precis som våra, bankar hårdast för gammalt järn, ni vet före det magiska året 1969, verkar busslivet öppnat nya möjligheter och i år har han redan hunnit lägga mer mil mil på väg, än sammanlagt dom fem sista åren.

Vi har ännu inte lyckats lura ut Jimmy med hoj på grusovalen, men vi är tacksamma och glada över att han åter vill basa över flaggan som dom flesta av förarna vill vara först att passera, den svartvita målflaggan.

The man with the chequered flag

A few days ago, we took the opportunity to present “the voices in the race”, but another person who has a directly decisive role, in more ways than one, in Trotteln is our eminent flagman Jimmy Samuelsson.

He makes sure that the ridres line up at the gate ready for the start, but perhaps most importantly he flags for the finish line. A task just as important both to keep track of everyone riding the right number of laps, but also for the timing to get a fair measuring point. In addition to being an incredibly good flagman, perhaps the very best, Jimmy is an avid bike builder. Few people we know spend as many hours in the garage as him. And it gives results, during the corona year Jimmy had time for two new creations, a slim Panhead bobber and a 60’s inspired Early chopper, but somewhere during this spring a long roadtrip loom and suddenly Jimmy became a “bus owner”. Although we believe and hope that Jimmy’s heart, just like ours, beats hardest for old iron, you know before the magical year 1969, bus life seems to have opened up new possibilities and this year he has already had more miles to go, than in total, the last five years.

We have not yet managed to lure Jimmy trying the oval on a bike, but we are grateful and happy that he again wants to boss the flag that most of the riders want to be the first to pass, the chequered flag.

Previous article#2 Christer Fagerberg
Next article#50 Jonathan Manfalken Falkman