Inför kommande år har vi tillsammans med några svenska aktörer och Svemo tittat på några regeländringar inför 2024. Sporten är fortfarande i sin linda därför försöker vi kontinuerligt anpassa regler efter verkligheten, utövarna och behovet. Syftet är alltid att göra det så smidigt och rättvist som möjligt.
Under onsdagen hade vi möte med Svemo och fick då bekräftat att dom inte såg några konstigheter med dom justeringar vi önskat. Därför kan vi nu sikta på att dessa ändringar kommer gälla från och med 2024.
Dom största förändringarna är att Supergirl nu blir en helt egen klass. Under 2023 kördes denna som en tilläggsregel i bland annat Vikingcupen. Kortfattat kan alla tjejer köra Supergirl, med en cykel som passar in i några av dom modellspecifika klasserna, alltså inte Rookie eller Newbie, men samtliga övriga. Klassen följer alla regler som gäller i övrigt.
Det införs också en helt ny klass – Amateur. Denna klass avser bli en avlastning för både Rookie och Pro. I regelverket är Pro 450 just en 450-klass för ombyggda krossar på minst 250 cc, Men Pro kommer under Vikingcupen köras som en Open det vill säga alla cyklar över 250 cc enligt regelverket förutom Newbie och Rookie. Amateur kommer permanent ha samma typ av regler det vill säga alla cyklar över 250 cc som ingår i reglementet, ja fast då förutom Newbie och Rookie.
Tanken med att införa en mellanklass är att Newbie ( I dom fall den erbjuds) samt Rookie enbart ska vara till för dom som aldrig tävlat i motorsport. Under åren som gått har Rookie-klassen svalt både före detta speedwayförare, endurochaufförer och crossåkare. Det blir lite ojämnt skägg med tanke på att klassen också sväljer dom som överhuvudtaget aldrig kört mer än kanske på gata.
Här kommer Amateur bli ett superkomplement och det finns garanterat chaufförer som istället för Pro skulle uppskatta lite jämnare rejs i Amateur istället för att bli frånåkt redan i första kurvan av före detta VM-åkare exempelvis.
Under 15.4.1 Fälg/Däck kommer det också bli några mindre förändringar. Just däck har varit kanske den hetaste potatisen i gruppen. Undertecknad har inte velat detaljstyra så hårt men majoriteten har fått bestämma, därför specificeras nu höjd på dubb och mellanrum mellan dubbarna mer precist, det blir dessutom inte längre tillåtet att använda gamla speedwaydäck eller traildäck.
Exakt formulering av den nya regeln är som följer:
I Newbie, Rookie, Amateur, Supergirl, Vintage, Vintage modern classics, Thunderbike och Hooligan är alla typer av däck som håller specificerad måttangivelse tillåtna. Cross eller endurodäck är inte tillåtet. Dubbar/spik är inte tillåtet. Däckvärmare är ej tillåtet att använda. Gjutna fälgar ska täckas. Maxdjup på däckmönster är max 50% av dubbens höjd men max 8 mm, maxbredd mellanrum i däckmönstret på bakdäck är max 50% av dubbens bredd men max 9,5 mm.
Rookie / Amateur / Supergirl / Vintage / Hooligan / Thunderbike: Flat Track däck 18” eller 19” är att föredra men ej krav.
Pro / DTX: Krävs 19” hjul och Flat Track däck.
Vi har också förtydligat startproceduren i regelverket. Detta främst som stöd för arrangörer och domare, men likväl viktigt för förarna att känna till.
**Update** Av en slump upprtäcktes att det saknades ett förtydligande angående dom grundläggande tankarna kring vad som klassar in som en Vintage-cykel. Gemensamt för alla tre klasserna är att dom ska vara så original som möjligt i sitt ursprungliga utförande. I både Real Deal och True Gold anges mer specifikt vad detta innebär men i Vintage Modern Classic har det möjliga tolkningsutrymmet varit för stort. Därför kommer den inledande texten om det som är gemensamt för Vintageklasserna få följande tillägg vilket kommer finnas med i regelboken från och med 2024: “I samtliga tre klasser ska alla relevanta komponenter såsom ram, motor och chassi överensstämma med den ursprungliga/historiska modellen både i tekniska och funktionella termer.”
Gällande omstart har vi under året fått se några felaktiga domslut och felaktigheter kring hur en omstart ska genomföras. Dom flesta domare i Skandinavien dömer mestadels speedway och väldigt lite flat track. Detta har gjort att man vid flera tillfällen visat ut förare som gått omkull samt kört omstart med ursprungliga positioner. Så ska det inte göras! Vid omstart ska samtliga förare fram, men den som kört omkull eller orsakat att heatet stoppats ska ha 25 meters tillägg. Övriga startar enligt principen “staggered” dvs du startar fallande i den ordning som gällde i sista kurvan innan heatet blåstes av. Har mer än 50% av heatet genomförts kan domaren välja att frysa heatet. Viktigt att poängtera något som alltid gäller, men blir extra viktigt inför en omstart är att när rödflaggan går är omkörning totalt förbjudet. Viktigt att man håller den ordning man låg i när heatet blåstes av.
Vi fick också information om att Flat tracklicensen kommer höjas en hel del inför 2024, hur mycket vet vi dessvärre inte i dagsläget, men ett tips är att skynda på eftersom höjningen inte är genomförd än.
Before next year, together with some Swedish race organizers and Svemo, we have looked at some rule changes for 2024. The sport is still in its infancy, therefore we continuously try to adapt rules to reality, the riders and the needs. The aim is always to make it as smooth and fair as possible.
On Wednesday, we had a meeting with Svemo and were then confirmed that they did not see any obsticles with the adjustments we wanted. Therefore, we can now aim for these changes to apply from 2024.
The biggest changes are that Supergirl now becomes a class of its own. In 2023, this was run as an additional rule in, among other races, the Viking Cup. In short, all girls can ride Supergirl, with a bike that fits into some of the model-specific classes, i.e. not Rookie or Newbie, but all the others. The class follows all rules that apply otherwise.
A brand new class – Amateur – is also being introduced. This class is intended to be a relief for both Rookie and Pro. In the regulations, the Pro 450 is precisely a 450 class for rebuilt mx-bikes of at least 250 cc, but during the Viking Cup Pro will be run as an Open, that is, all bikes over 250 cc according to the regulations except Newbie and Rookie. Amateur will permanently have the same type of rules, i.e. all bikes over 250 cc that are included in the regulations, yes but then except for Newbie and Rookie. The idea of introducing an intermediate class is that Newbie (if it is offered) and Rookie should only be for those who have never competed in motorsport. Over the years, the Rookie class has swallowed former speedway riders, enduro riders and cross riders alike. It will be a bit of an uneven line up considering that it also swallows those who have never raced more than maybe on the street. Here, Amateur will be a super complement and there are guaranteed to be riders who, instead of Pro, would appreciate a slightly smoother ride in Amateur instead of being overtaken already in the first corner by a former WC rider, for example.
Under 15.4.1 Rims/Tyres there will also be some minor changes. Tires in particular have been perhaps the hottest potato in the group. The undersigned did not want to control the details so hard, but the majority has had to decide, therefore the height of the stud and the distance between the studs is now specified more precisely, and it will also no longer be allowed to use old speedway tires or trail tires.
The exact wording of the new rule is as follows: In Newbie, Rookie, Amateur, Supergirl, Vintage, Vintage modern classics, Thunderbike and Hooligan, all types of tires that meet the specified dimensions are allowed. Cross or enduro tires are not allowed. Studs/nails are not allowed. Tire heaters are not permitted to be used. Cast rims must be covered. Maximum depth of the tire pattern is a maximum of 50% of the height of the stud but a maximum of 8 mm, maximum width of space in the tire pattern on the rear tire is a maximum of 50% of the width of the stud but a maximum of 9.5 mm. Rookie / Amateur / Supergirl / Vintage / Hooligan / Thunderbike: Flat Track tires 18″ or 19″ are preferred but not required. Pro / DTX: 19″ wheels and Flat Track tires are required.
We have also clarified the start procedure in the regulations. This is mainly to support organizers and judges, but nevertheless important for the riders to know.
**Update** By chance, it was discovered that there was a lack of clarification regarding the basic thoughts about what qualifies as a Vintage bike. Common to all three classes is that they must be as original as possible in their original design. In both Real Deal and True Gold it is more specifically stated what this means, but in Vintage Modern Classic the possible room for interpretation has been too large. Therefore, the introductory text about what is common to the Vintage classes will receive the following addition, which will be included in the rulebook from 2024: “In all three classes, all relevant components such as frame, engine and chassis must conform to the original/historical model both in technical and functional terms.”
Regarding restarts, during the year we have seen some incorrect judgments and inaccuracies regarding how a restart should be carried out. Most judges in Scandinavia mostly judge speedway and very little flat track. This has meant that riders who have chrashed have been dismissed on several occasions and the heat restarted with original positions. That’s not how it should be done! At the restart, all riders must start in the advanced position, but the one who overturned or caused the heat to be stopped must have an additional 25 meters. Others start according to the “staggered” principle, i.e. you start descending in the order that applied in the last corner before the heat was stopped. If more than 50% of the heat has been completed, the judge can choose to freeze the heat. It is important to point out something that always applies, but becomes especially important before a restart is that when the red flag is raised overtaking is totally prohibited. It is important that you keep the order you were in when the heat was stopped.
We also received information that the Flat track license will be increased a lot before 2024, by how much we unfortunately do not know at the moment, but a tip is to hurry because the increase has not been implemented yet.