Många undrar hur det går med att få stopp på det liggande förslaget gällande ELV – End life Vehicle. Namninsamlingen vi startade i höstas har nu över 13.000 underskrifter varav samtliga vill att förslaget skrotas. Motorhistoriska Riksförbundet jobbar med det och nu har dom fått allierade på internationell nivå. Här kan du skriva på mot liggande förslag https://www.skrivunder.com/skrota_elv-forslaget
Motorhistoriska Riksförbundet jobbar hårt för att hindra att förslaget går igen. I detta arbete har man nu inlett ett samarbete i frågan med
FIVA, som är den samlande globala kraften för den fordonshistoriska rörelsen. Tillsammans med FIVA driver Motorhistoriska Riksförbundet och många andra organisationer fortsatt frågan om krav på väsentliga förändringar i förslaget. Enligt MHRF levererade Sverige 179 kritiska svar på EU-kommissionens förslag om ny ELV-förordning. Tillsammans är det 20 procent av alla 854 inkommna svar. Norra Europa – utöver Sverige – Finland, Polen, Belgien och Tyskland är dom som främst agerat mot EUs förslag. EUs övriga medlemsstater har dess värre haft en betydligt svagare återkoppling.
Remisstiden, det vill säga den tid man har haft för att återkoppla till EU-kommissionen gällande ELV-förordning gick ut den 4 december. Detta hindrar i sig inte fortsatta protester i annan form.
I MHRFs återkoppling till EU-kommissionen tog man bland annat upp följande där man kräver tydliga ändringar:
- definitionen av historiska fordon,
- det tvingande kravet på att skyndsamt lämna ifrån sig ett fordon till auktoriserade fordonsdemonterare,
- det orimliga i att försäljning av begagnade delar anses vara kriminellt om man inte är auktoriserad,
- att den enskildes rätt till sin egendom upphävs på osakliga grunder,
- kravet på en godkänd kontrollbesiktning vid export och
- att kriterierna som kommissionen menar ska skilja ut ett begagnat fordon från ett uttjänt fordon saknar verklighetsförankring.
Här kan du läsa mer om hur det ligger till just nu https://mhrf.se/…/elv-kritik-bade-inom-och-utanfor…/